کال مارجین چیست؟

کال مارجین

فهرست مطالب

اگر در فارکس فعالیت داشته باشید طبیعتاً واژه کال مارجین یا مارجین کال به گوشتان رسیده است و میخواهید بدانید کال مارجین چیست و چه زمانی اهمیت پیدا می‌کند؟ 

برای اینکه کال مارجین را بهتر بشناسید ابتدا لازم است با مفهوم مارجین آشنا شوید. مارجین به سرمایه اولیه‌ای گفته می‌شود که برای اجرای معاملات در بازارهایی مانند فارکس به آن نیاز دارید. در واقع شما به عنوان سرمایه‌گذار، این سرمایه اولیه را نزد کارگزار به عنوان ضمانت قرار می‌دهید. کال مارجین یا مارجین کال در شرایطی رقم می‌خورد که میزان ضرر شما به حد نصاب تعیین شده از طرف کارگزاری رسیده است. 

یعنی شما بیشتر از این دیگر نمی‌توانید ضرر کنید. حد نصاب کال مارجین بر اساس پولی که شما به کارگزاری به عنوان وثیقه داده‌اید محاسبه می‌شود. دقت داشته باشید که کارگزاری هیچگاه از پولی که به شما قرض داده تا معاملات خودتان را انجام دهید ضرر نمی‌کند و تمام خسارت‌ها از پول اصلی شما کسر می‌گردد. زمانی که معاملات به حد نصاب ضرر برسند به طور خودکار توسط کارگزاری مسدود می‌گردند. یعنی کارگزاری فقط به اندازه پول واقعی شما اجازه ضرر را می‌دهد و مانع از آن می‌شود که پول قرض داده شده خودش از بین برود.

در این مقاله به بررسی علت و عواملی که موجب کال مارجین می‌شوند، اثرات آن بر سرمایه‌گذاران و راهکارهایی برای پیشگیری از آن می پردازیم.

میتوانید در اینجا بهترین بروکرهای فارکس را باهم مقایسه کنید.

مفاهیم مهمی که در کال مارجین وجود دارند

برای درک بهتر مفهوم کال مارجین باید با اصطلاحات و مفاهیم این موضوع بیشتر آشنا شویم، به همین علت در اینجا با مفاهیمی همچون بالانس ، مارجین و Equity در فارکس آشنا خواهیم شد:

⦁ بالانس: بالانس یا کل موجودی میزان کل دارایی یک معامله گر را در حساب فارکس نشان می‌دهد. در مورد بالانس توجه به این نکته ضروری است که موجودی کل از معاملات باز کاربر تاثیر نمی‌پذیرد یعنی سود و زیان در بالانس محاسبه نمیشود.
⦁ Equity: این عبارت به معنای ارزش فعلی حساب شما و نشان دهنده میزان دارایی پس از محاسبه تمام سود و زیان ها می‌باشد. طبیعتاً مقدار این موجودی با بالا رفتن یا کم شدن سود تغییر خواهد کرد.

⦁ مارجین: استفاده از مارجین به شما اجازه می‌دهد بیشتر از سرمایه خود معامله کنید و به همین دلیل می‌تواند سود بیشتری را نیز به همراه داشته باشد. با این حال، باید به خطرات مرتبط با معامله با مارجین نیز توجه کنید. افزایش میزان مارجین، خطراتی مانند خسارت‌های بزرگ‌تر را در صورت عدم موفقیت معاملات به همراه دارد. بنابراین، معامله با مارجین نیازمند دانش و تجربه کافی در بازار فارکس است.
⦁ فری مارجین: مارجین آزاد مقدار پولی است که در معاملات بکار گرفته نشده است و می توان برای معاملات جدید ازآن استفاده کرد. زمانیکه این مقدار صفر یا کم باشد هشدار مارجین فعال خواهد شد و اجازه باز کردن معاملات جدید را نمیدهد.

⦁ سطح مارجین یا مارجین لول : مهمترین مفهومی که در این بخش باید با آن آشنا شویم مارجین لول است که نشان دهنده نسبت موجودی خالص شما به میزان مارجین مصرف شده آن است. برای مثل اگر اکوتی حساب شما 4000 هزار دلار و مارجین شما 1000 دلار باشد، مارجین لول 400درصد است. این نسبت به صورت درصد بیان می‌شود و کارگزارها با استفاده از این ویژگی می‌توانند تشخیص دهند که آیا معامله‌گر امکان ورود به معاملات جدید را دارد یا ندارد.

پیشنهاد میکنیم مقاله لات در فارکس را نیز مطالعه کنید

با توجه به این مفاهیم مشخص می‌شود که اگر موجودی حساب شما در سطح مارجین قرار بگیرد کارگزار اجازه بستن معاملات را نخواهد داشت. در این شرایط او فقط می‌تواند مانع از انجام معاملات جدید توسط شما شود. البته اگر موجودی حساب شما کمتر از سطح مارجین شود، کال مارجین رخ می‌دهد

بدین ترتیب، می‌توان گفت کال مارجین در بازار فارکس در یک نقطه خاص در سطح مارجین رخ می‌دهد که در این نقطه با ادامه پیدا کردن میزان ضررها، مقدار حساب معاملاتی شما به کمتر از سطح مارجین رسیده و در نتیجه موجب فعال شدن کال مارجین می‌شود.
در این حالت، بروکر از سرمایه‌گذار می‌خواهد که حساب خود را شارژ کند یا برخی از دارایی‌های موجود در حساب خود را بفروش برساند تا از این طریق میزان مارجین خود را برای انجام معاملات افزایش دهد.

ویدیوی توضیحات کلیدی کال مارجین

در ویدیوی زیر توضیحات کلیدی و مهم کال مارجین ، بالانس موجودی حساب ، مارجین و دیگر نکات مهم در این قسمت می باشد.

ویدیوی زیر را برای درک بهتر مفهوم کال مارجین مشاهده نمائید

کال مارجین به زبان ساده

کال مارجین چیست

کال مارجین یا Margin Call به معنای یک اعلان یا هشدار از طرف کارگزار است که به شما اطلاع می‌دهد که میزان سرمایه شما در حسابتان به اندازه ای کاهش یافته است که دیگر قادر به پوشش ضررهای احتمالی شما نیستید. در واقع، این اعلان به شما می‌گوید که باید سرمایه خود را در حسابتان افزایش دهید تا مارجین نگهداری بتواند بعنوان وثیقه نزد بروکر یا صرافی از معاملات شما پشتیبانی کند. مارجین کال برای تمام معاملات اهرم دار بکار گرفته میشود و فقط مختص فارکس نیست.

آشنایی با انواع وضعیت سرمایه‌گذاری در بازارهای آتی

شرایط کال مارجین معمولا در بازارهای آتی یا فیوچر رخ می‌دهد و طبیعتاً هر معامله‌گر برای اینکه بخواهد با این مفهوم که کال مارجین چیست و در چه وضعیتی با آن روبرو می‌شود آشنا گردد باید انواع وضعیت حساب در این گونه بازارها را بشناسد.

کال مارجین یا مارجین کال


⦁ وضعیت عادی: اگر پس از تسویه حساب لحظه‌ای در بازارهای معاملاتی آتی مثل بورس تهران سودی برای سرمایه‌گذار شناسایی گردد، مانده حساب او به همان میزان سود رشد پیدا می‌کند. حال اگر موجودی حساب سرمایه‌گذار از وجه تضمین اولیه لازم او برای ورود به فرصت‌های معاملاتی جدید بیشتر باشد یا حداقل به آنها برابری کند به اصطلاح می‌گوییم وضعیت حساب او عادی است.
⦁ وضعیت ریسک: در این وضعیت اگر مانده حساب عملیاتی سرمایه‌گذار کمتر از حد نرمال و بیشتر از میزان کال مارجین باشد، می گوییم وضعیت در ریسک قرار گرفته است.
⦁ وضعیت مارجین کال: مهمترین وضعیتی که در این بخش با آن آشنا می‌شویم وضعیت مارجین کال است. اگر موجودی حساب شما پس از تغییرات مختلف به کمتر از ۷۰ درصد وجه ضمانت شده اولیه برسد، حساب در وضعیت کال مارجین قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر کال مارجین وضعیتی است که میزان ضرر معاملات شما از حد مجاز بیشتر شده باشد و برای معامله‌گر اخطار افزایش وجه ارسال گردد.

پیشنهاد مطالعه: اسپرد در فارکس چیست؟

مزایا و معایب کال مارجین یا مارجین کال

باید بدانیم که کال مارجین هم دارای مزایا و معایبی هست که در اینجا به این موضوع پرداختیم:

مزایای کال مارجین :

1. حفظ حساب سرمایه: با دریافت کال مارجین، شما از این خطر جلوگیری می‌کنید که سرمایه حساب شما به صفر برسد و از بین رود.

2. فرصت برای اصلاح استراتژی: با دریافت اعلان کال مارجین، شما فرصتی برای اصلاح استراتژی و مدیریت ریسک دارید. ممکن است نیاز داشته باشید معاملات خود را تنظیم کنید، سایز معاملات را کاهش دهید یا به ریسک مدیریت بهتری بپردازید.

معایب کال مارجین :

1. نیاز به سرمایه اضافی: برای پاسخ به کال مارجین، شما مجبور می‌شوید سرمایه بیشتری به حساب خود اضافه کنید.

2. تاثیر بر استرس روحی: دریافت اعلان کال مارجین باعث ایجاد استرس و فشار روحی میشود، زیرا شما نیاز دارید تا سریعاً تصمیم‌گیری کنید و اقدام به افزایش سرمایه یا تغییر استراتژی کنید.

تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن چیست؟

در مورد کال مارجین توضیحات کافی را خدمت شما بیان کرده‌ایم. برای اینکه متوجه شویم تفاوت لیکوئید شدن با کال مارجین چیست ابتدا باید مفهوم لیکویئد شدن را برای شما توضیح دهیم. لیکوئید شدن به این معنا است که معامله‌گر سرمایه کافی برای باز نگه داشتن شرایط فعلی معامله خود ندارد. در چنین شرایطی ابتدا اخطار کال مارجین برای معامله‌گر ارسال می‌شود و اگر شرایط تغییر نکند و معاملات او به سمت ضررهای بیشتر پیش برود، کارگزاری معاملات او را مسدود کرده و سرمایه‌اش را به صفر می‌رساند. 
لیکوئید شدن با اهرمی که معامله‌گر مورد استفاده قرار داده و همچنین میزان سرمایه شخصی او ارتباط دارد. در حقیقت مهم‌ترین تفاوت کال مارجین با لیکوئید شدن در اقدام کارگزاری است. زمانی که کال مارجین اتفاق بیفتد کارگزاری به شما پیغام می‌دهد که موجودی حساب خودتان را افزایش دهید یا معاملات را ببندید. اگر شما این کار را انجام ندهید آنگاه لیکوئید شدن اتفاق می‌افتد و تمامی معاملات شما توسط کارگزاری به طور مستقیم بسته می‌شود. به عبارت بهتر کال مارجین مقدمه لیکوئید شدن است.

پیشنهاد مطالعه: لوریج در فارکس چیست؟

روشهای پیشگیری از مارجین کال ( کال مارجین )

⦁ اولین کاری که می‌توانید انجام دهید شارژ کردن حساب خودتان است. شما باید موجودی حساب خودتان را آنقدر تقویت کنید تا به سطح مارجین برسد.
⦁ روش دیگری که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم فروش بخشی از سهام است. شما می‌توانید از طریق فروختن بخشی از سهام خودتان کسری حساب را جبران کنید و به این شکل مشکل کال مارجین را برطرف نمایید.
دقت داشته باشید که اگر شما شرایط را بسمت نرمال و سطح مارجین نبرید، بروکر به طور مستقیم وارد عمل شده و از دارایی های دیگر شما استفاده خواهد کرد و اگر ضررهای شما تکرار و بیشتر شود ممکن است کل دارایی تان از دست برود و لیکوئید شوید.

برای جلوگیری از کال مارجین نکات مهمی که در ادامه بیان شده است نیز حائز اهمیت است:

1. مدیریت سرمایه: مدیریت سرمایه به معنای استفاده محتاطانه از سرمایه در معاملات است.

2. استفاده از اهرم معاملاتی با احتیاط: اهرم معاملاتی می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد، اما همراه با ریسک‌های بالایی است. بهتر است اهرم معاملاتی را با احتیاط مورد استفاده قرار دهید.

3. مانیتورینگ مداوم: پیگیری نزدیک از وضعیت حساب و معاملات خود، از جمله میزان سرمایه و سود/زیان، می‌تواند به شما کمک کند تا به موقع اقدامات لازم را انجام دهید و از ورود به وضعیت کال مارجین جلوگیری کنید.

4. استفاده از Stop Loss و Take Profit: استفاده از سفارشات Stop Loss و Take Profit به شما کمک میکند حداقل سطحی را برای زیان و سود معاملات تعیین کنید. با تنظیم Stop Loss به طور متناسب، می‌توانید خطر زیان بیش از حد را کاهش دهید.

5. پوزیشن‌های متنوع: راه دیگری که برای کنترل ریسک تماس مارجین پیش روی شما قرار دارد تنوع بخشیدن به پوزیشن‌های خودتان است. در واقع بهتر است به جای اینکه تمام سرمایه خودتان را در یک موقعیت قرار دهید چندین جفت ارز معامله کنید تا ریسک کلی حساب شما کاهش پیدا کند.

برای اطلاع دقیق از ساعت کار فارکس کلیک کنید.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *